Split tavasszal

2010.06.15. 12:07

Szólj hozzá!

Márciusban úgy alakult, hogy Splitbe utaztam. Nem először jártam itt, nyáron meg ősszel is, tavasszal azonban, turisták nélkül még nem láttam.

A busz valamivel előbb, mint este 9-kor ért Splitbe és én kihalt, kissé hűvös utcákra számítottam így március közepén. Nagyot tévedtem. A város ÉLT, amikor a busz begördült, olyannyira, hogy dugóba kerültünk a belvárosban. Az üzletek nyitva, az emberek hemzsegtek az utcákon, cipekedtek, beszélgettek, hangoskodtak. A legtöbb üzlet itt 6-tól 21 óráig van nyitva, vasárnap 8-tól 13-ig.

A másnap reggel azért nem sikeredett ilyen nyüzsgőre. Korán indultam útnak, hogy megnézzem, mi változott a városban legutolsó találkozásunk óta. A Diocletianus palota még megvolt, meg a piac is, itt már ébredezett a csütörtök. Az árusok már kipakoltak, lézengtek az első vevők. Kilenc fele lassan a Riva (tengerparti sétány) is életre kelt, a kávézók teraszait megszállták az első reggelizők. Senki nem sietett sehova. A nap sütött, az emberek itták a kávéjukat, egyesek újságot olvastak, csak a pékségek előtt állt kisebb sor. A sétányon itt-ott babakocsik gördültek, fiatal anyukákat húzva maguk után.

Split tengerparti sétánya

A Marmontován folytattam a sétát (ez Split elegáns sétálóutcája), itt már többen közlekedtek mobiltelefonnal. A halpiachoz érve aztán beindult a banzáj. Az összes spliti ide sereglett. Óriási tülekedés és lárma, hal-hegyek. Kihagyhatatlan élmény egy nem tenger mellett élőnek.

Ha már a Marmontován jár az ember, érdemes elballagni egészen a végéig, a Prima Grad áruházig (túl a tölcséres szökőkúton, ez a Trg Gaja bulata tér). Az áruház mögött áll a Nemzeti Színház sárga épülete, mellette a Gospi od Zđravlja templom, egyszerű, fehér oszlopaival.

A nap egyre melegebben sütött, nekivágtam hát a Marjan-hegynek, megnézni az állatkertet. A Franjo Tuđman térről befordultam a Šperun utcába, ennek végéből indul a lépcsősor (Senjska utca) felfelé. Minél magasabbra jutunk, annál szebb a kilátás. A lépcsősor végén a régi zsidó temetőnél lyukadunk ki, itt megint van egy kávézó. Teraszán a vendégek haláli nyugalommal (végülis, mit várhatunk a temető mellett) fogyasztották kávéjukat és bámulták a kilátást. Volt mit. Lent, az öböl karéja mögött egész Splitet be lehetett látni. A hegyek és a panelek előzékenyen engedték maguk elé az óváros alacsony házait.

Split kilátás a Marjan-hegyről.jpg

Ez a kilátás fogad a Marjan-hegyen

Az állatkert éppen a hegytetőn van. Sokat ne várjunk tőle, pici és kissé elhanyagolt, libák, gyöngytyúk, lámák lakják. De azért jó. Splitben van…

A Marjan-hegyről a világhírű horvát szobrász, Ivan Meštrović nyaralója felé vettem az irányt. A hányattatott sorsú, kivételes tehetségű szobrász a harmincas évek végén, zágrábi otthona mellé vásárolta magának ezt a nyári rezidenciát. A villa jó félórás gyaloglásra van a belvárostól, a Franjo Tuđman térről mehetünk néhány megállót a 8-as vagy a 12-es busszal is. Ha gyalog indulunk el, a Sustipan-fok parkjában érdemes megpihenni. Hűs, árnyas, gyönyörű. Az Ivan Meštrović úton először a nyaralóból kialakított Meštrović Galériához érünk. Gyönyörűen rendben tartott kert mögött magasodik a hófehér villa, a napsütésben meg-megcsillan a brači márvány. (A Brač szigeten kifejtett márvány több híres épület alapanyaga, többek közt a washingtoni Fehér Házé is.) A kertben sétálva a mester szobrai köszönnek vissza. A galéria nincs telezsúfolva, szobrok, rajzok, néhány eredeti bútor látható. A tavalyi válság óta kevesebb a látogató, tudom meg a teremőrtől, ugyanezt mondja a Kašteletben dolgozó fiú is. (A Kaštelethez a galériától a Meštrović úton továbbsétálva jutunk, az ott vásárolt jegy ide is érvényes.)

Mestrovic villa Splitben Horvátország.jpg

A galéria hófehér épülete

A Kaštelet a 16. század óta áll itt, eredetileg nemesi villának épült, később tímárműhelyként, majd pestis betegek elkülönítőjeként szolgált. Meštrović azért vásárolta meg, hogy méltó kiállítóhelyet teremtsen újszövetségi ciklusának. A Krisztus életét megjelenítő fametszet-sorozat a Szent Kereszt-kápolnában látható a kalandos sorsú Feszülettel együtt.

Splitben az a jó, hogy él. Turisták nélkül is. (Ott tartózkodásom három napja alatt csak egy busznyi német nyugdíjasba botlottam.) A mindennapok a friss tengerillat, citrom- és pálmafák díszletei közt telnek. Ehhez jönnek még a virágos, zöld parkok, a forró nyár oázisai. Az élet itt lelassul, teljesen más, mint pl. Zágrábban. A kávézók teraszai reggel és este is tele vannak, egy capuccinóra mindig jut idő. Kicsit olaszos a tempó, lassú, de nem lanyha. Sok a munkanélküli, mondják, idegeskedő vagy szomorú arcokat mégsem láttam.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.