Parenzana – az isztriai kisvonat története

2011.02.09. 13:52

Szólj hozzá!

Hajdanában-danában a vasútépítési lázban égő Monarchia-beli mérnökök kisvasutat álmodtak az Isztriára. A szűknyomtávú vasút Triesztet kötötte össze Porečcsel, a hivatalosan Parenzaner Bahnra keresztelt vonatot az olaszok Parenzananak hívták, a horvátok és a szlovénok Porečanka, Istranka vagy Istrijanka néven becézték. Triesztből a szlovén tengerpart mentén (Koper, Izola, Strunjan, Portorož) döcögött be a vonat a mai Horvátországba, majd Savudrijánál az Isztria belseje felé fordult és Buje, Grožnjan, Motovun érintésével érkezett meg Porečbe. A 123 km hosszú úton átlagosan 25 km/órás sebességgel „döngetett” a vonat, így a menetidő 7 órát tett ki. A legenda szerint az utasok le-leugrottak a vonatról egy-egy gyümölcsös mellett, ha megéheztek, és mivel a kocsikra WC-t nem szereltek, voltak, akik útközben végezték el dolgukat. A helyiek szerették a Parenzanát, sokan így szállították terményüket vagy a kifogott halat a trieszti piacra. A vonat 1902-től 1935-ig működött, de a nagy világválság, valamint az autók és buszok megjelenése megpecsételte a sorsát. A mozdonyokat és a kocsikat az olaszok elvitték, a síneket szétszerelték. A vasút tereptárgyai azonban még ma is láthatók, alagutak, viaduktok, töltések emlékeznek a régi szép időkre. Ma a vasút nyomvonalán rendezik meg a Parenzana Marathon néven ismert mountain bike versenyt. A kisvasútnak szentelt kiállítás a szlovéniai Izolában látható.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://isztranauta.blog.hu/api/trackback/id/tr192649103

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása