Rijeka Horvátország legnagyobb kikötője és hogy ez így van, abban nem kis szerepet játszottak a magyarok: miután az osztrák-magyar kiegyezést (1867) követően a várost Magyarországhoz csatolták, óriási erőkkel kezdődött meg a kikötő kiépítése.
A kikötő terveit egy francia mérnök, Hilarion Pascal készítette, az építkezést Hajnal Antal főmérnök vezette. Hullámtörő gát, csatorna, mólók, a vasútvonal kivezetése a tengerpartra, hajógyár, raktárak, üzemek – ezekből állt a gigaberuházás, aminek eredményeként Fiume az ötödik legfontosabb kikötővé vált a Földközi-tengeren.
Graffiti Rijeka kikötőjében
Egy a sok hajó közül
Rijekában a magyar turistának nem kell fába (vagy máshova) vésnie a klasszikus, végtelen fantáziáról árulkodó „itt jártunk” feliratot. Megtették ezt helyettünk már mások, úgy mint Hauszmann Alajos, Czigler Győző vagy Pfaff Ferenc, a különbség csupán annyi, hogy ők épületeket használtak névjegyként. Más dolgunk hát nem maradt, mint hogy nyitott szemmel járjunk egyet ebben a kozmopolita, egyszervolt Fiumében.
Itt jártunk!